Sjöfararna, Dina Gabaldon - Bokrecension

Den här sommaren har jag verkligen läst mycket – bara den senaste tiden känns det som om jag har läst mycket mer än tidigare. Vet inte om jag var i en lässvacka ett tag, men nu har jag i alla fall återvänt till böckerna igen! Så kan det vara!
Men nu ska jag i alla fall försöka sammanfatta Sjöfararna, vilket är tredje delen i Outlander-serien. Claire är tillbaka i sin egen tid. I början av boken läser man om hur livet är tillsammans med Frank Randall och dottern Brianna som föds. Samtidigt kan Claire aldrig släppa Jamie, som hon fortfarande känner att hon älskar. Dessutom växer Brianna upp och är så lik sin biologiska pappa… Då är det svårare För Claire att glömma Jamie.
Men sen går Frank bort när Brianna är ungefär 20 och Claire börjar göra efterforskningar om vad som egentligen hände i slaget vid Culloden. Är Jamie död eller finns det en liten chans att han fortfarande lever? Till sin hjälp har hon Brianna och Roger, den gamla kyrkoherdens adoptivson som nu är forskare i historia.
Till slut kommer de tillsammans fram till att Jamie verkar ha överlevt Culloden. Claire måste våga ta mod till sig och åka tillbaka till Jamie. Och det verkar som att någon vill att de ska återförenas. Tillsammans måste de åter fly från det jakobitiska Skottland. De färdas länge på en båt över havet, en resa som blir svår. Innan de hamnar i Västindien där politiska intrigier och voodomagins mörka mysterier drabbar dem. Jag älskar tjocka böcker – vilket Outlander är. Dina Gabaldon skriver så skickligt och jag gillar verkligen henne mer och mer för varje del. Fast ibland blir det lite segt med långa böcker också. Någon gång blev Sjöfararnalite långrandig, men som helhet var den grym och jag gillade nog spänningen mer i del 3 än del 2. Jag gav boken 5 av 5 stjärnor!