Kodnamn Verity, Elizabeth Wein - Bokrecension

Elizabeth Wein är en amerikansk författare som föddes den 2 oktober 1964. Författaren föddes i New York och bor nu i Skottland med sin man och sina två barn. Wein skriver historiska böcker för unga vuxna. Författaren blev internationellt uppmärksammad när hennes bok Kodnamn Verity kom. Boken kom ut år 2012 och är första delen i serien Young Pilots. I serien finns ytterligare två böcker! Elizabeth Wein har också skrivit serien Lion Hunters vilket är en återberättad version av legenderna om Kung Arthur. Författaren har tilldelats en rad litterära priser för sina romaner, bl a Printz Award Honor för Kodnamn Verity.

Jag ska försöka skriva om handlingen i Kodnamn Verity nu, utan att avslöja för mycket. Boken utspelar sig i det naziockuperade Frankrike år 1943. Huvudpersonerna är då de två vännerna Julie och Maddie. Julie är uppväxt i Skottland vid Craig Castle med sina fem bröder.

Under tiden som andra världskriget pågår har Julie arresterats av Gestapo i det naziockuperade Frankrike. Efter flera veckor av tortyr är det enda hon kan göra att skriva ihop en bekännelse. Under större delen av boken får man läsa Julies erkännande. Hon ska avslöja sanningen.

Den andra huvudpersonen är piloten Maddie, vännen. Det är Maddie som flyger planen. Hon kan många olika flygplansmodeller, vilket man får läsa mycket om. Elizabeth Wein har också ett flygcertifikat och har gjort många omfattande flygresor världen över. Hur återberättar man egentligen den här historian, hela Julies och Maddies berättelse? Det går helt enkelt inte.

Jag har själv läst Kodnamn Verity nu under en längre period. Mitt i boken kom jag väl in i en lässvacka och rörde inte boken på ett tag. Jag började komma in ordentligt i boken igen i slutet av Julies berättelse. Hela Kodnamn Verity är skriven så att man får följa berättelsen ur båda huvudpersonernas perspektiv, vilket är så intressant! Sedan läste jag ur Maddies perspektiv i ett svep. Och nej, den hade troligtvis inte alls varit lika bra om den vore skriven på ett annat sätt. Hela boken var helt fantastisk! Att läsa om vänskapen mellan Julie och Maddie berörde mig, deras historia, deras berättelse. Vackert.

I den här berättelsen framstår kvinnorna som de STORA HJÄLTARNA. Jag önskar att världen såg ut så mer. Boken tar ju också upp mycket historia. Hm, lärorikt, det är inget jag läser så mycket av i vanliga fall.

Jag älskade boken, den var fin, berörande och hemsk. Jag tycker att alla borde läsa boken!