Själarnas Bibliotek, Miss Peregrines Besynnerliga Barn, Ransom Riggs - Bokrecension

Ni vet känslan när man läser sista boken i en serie? Det har jag upplevt i sommar. Jag läste Själarnas Bibliotek, Miss Peregrines Besynnerliga Barn av Ransom Riggs,  vilket var tredje och sista boken i serien. Wow, jag älskar den här världen och att uppleva allt medan jag läser. Det här måste vara en av de bästa bokvärldarna som alla fantasyinspirerade ungdomar bör uppleva.
Jag såg filmen som kom ut förra året, som var baserad på första boken. I böckerna har jag på senaste tid tyckt mer och mer om karaktären Miss Peregrine, eller Alma Peregrine, som hon heter. I filmen var hon nästan precis som man föreställt sig också tycker jag. Alltså vilken häftig och cool karaktär det är. I filmen spelade skådespelaren Eva Green Miss Peregrine och gjorde en riktigt grym insats! Men huvudkarakären som man får uppleva berättelsen från är Jacob Portman. Han och Emma Bloom måste rädda resten resten av de Besynnerliga. Samtidigt är fortfarande Miss Peregrine i fara. Boken börjar där del 2 tog slut och sedan får man inte vila särskilt mycket.
Själarnas Bibliotek utspelar sig i Devil's Acre, en hemskt plats dit deras vänner verkar ha förts. Jacob och Emma färdas genom ett land där krigets spår syns. Men även om de verkar dystert kanske de finner någon vän eller fiende på vägen? Jag vet inte riktigt om jag älskar seriens slut. Det var absolut fint och faktiskt bra, men det kanske kändes lite för enkelt? Ett slut som var väldigt lätt att föreställa sig innan man läst det. Förstår ni hur jag menar? Slutet var väl ett sådant som jag måste läsa om och om igen för att verkligen gilla.
Det fantastiska med hela den här serien har absolut varit alla fotografier i böckerna. Vilket gör det mycket enklare och framförallt roligare att läsa boken. Barnböcker är oftast fulla av bilder och innehåller inte alls mycket text. På det sättet är det ju verkligen inte här, utan bilderna kommer emellanåt. Man märker helt enkelt att det är en bok för ungdomar och uppåt. Fast borde väl säga att man bör ha mycket fantasi och gilla att läsa fantasy för att fastna på riktigt i den besynnerliga världen! Själarnas Bibliotek var riktigt sännande, en sådan där bok som man inte alls vill lägga ifrån sig för att den är så bra. Den får 5 av 5 stjärnor av mig!