Venus födelse, Kärlek och död i Florens - Sarah Dunant - Bokrecension

Boken utspelar sig i renässansen Florens, här finn kärlek, konst, religion och maktspel. Alexandra bor där med sin familj, en storasyster och två bröder, mamma och pappa. Det är ur Alexandras perspektiv som man får läsa hela boken. Hennes pappa är en populär köpman. En dag kommer han hem från en resa i sällskap av en målare. Målarens uppgift är att dekorera väggarna i det nya kapellet i familjens palazzo, eller palats på svenska.
Aleaxandra har själv alltid haft ett stort intresse för att måla. Vilket väl inte var så vanligt eller lämpligt under den tiden för kvinnor. Hon förföljer målaren ut på äventyr och dras ut på farliga vägar. Vägar då Alexandra upptäcker hur världen faktiskt är... Hon har jämt hållits instängd och inte fått gå ut på gatorna i Florens. Men kanske huvudpersonen får mer frihet nu jämfört med den begränsade värld hon levt i fram tills målaren kommer in bilden. Alexandras syster gifter sig samtidigt som så mycket händer i Florens. Stadens måste välja mellan släkten Medicis gamla styre och munken Savonarolas stränga asketiska livssyn. Under samma tid skakas Florens av hotet från den franska krigshärden, pestutbrott och en rad bestialiska mord. Jag upplevde boken som att huvudpersonen ville ha frihet och komma ut utanför dörrarna. Vilken man får följa och vara med om när hon kommer underfund med hur den riktiga världen ser ut. Under boken gång växer Alexandra från ett barn, hon har ju inte fyllt femton år, till en kvinna. Från barnsliga funderingar till en mognare och vuxnare person. Vad det nu kan innebära att bli äldre? Gifta sig? Och hennes målare, han finns alltid med i bakgrunden på något sätt och hör till hela berättelsen.
När jag läste prologen till Venus Födelse fick jag inte så höga förväntningar. Men ju mer som jag faktiskt läste och kom in i boken, lärda känna den så tyckte jag mer och mer om den. Nu är jag inte så insat annars i den världen kanske, vilket ändå kanske gjorde det intressantare att läsa hela boken? Boken var bra och jag gav den 4 av 5 stjärnor. Jag tycker att ungdomar och uppåt borde läsa boken, kanske med ett intresse att läsa om historia också. Eller helt enkelt om man gillar böcker med kärlek, spänning och ganska mycket dramatik?