Lägret, Lena Ollmark - Bokrecension

Lägret. Huvudpersonen Hannah ska åka på konfirmationsläger och årets tema är musik. Kanske kan hon äntligen lära sig spela gitarr på riktigt? Fast egentligen följer hon ju med för kompisen Emils skull. Men helt plötsligt börjar han ignorera henne. Under lägret pratar Hannah därför mycket med en av ungdomsledarna, Amanda. Det är hon som en kväll berättar en spökhistoria om en ung kvinna som blev besatt av djävulen och som mördade sina vänner. Hannah vet inte vad hon ska tro när en hemsk sak inträffar ute i skogen. Finns de kanske någon sanning i spökhistorien? Lägret pågår precis intill en skog. En skog som först verkar mystisk och konstig. Hannah som tyckte om att vara ute i skogen. Men ungdomarna får absolut inte gå ut i skogen på kvällarna eller natten. Finns det något farligt där? Varför får de inte vara ute i skogen? Det är ju bara konstigt. Där finns också en sjö där de badar och Hannah får till och med döpas i sjön!
En sak som jag tyckte om med boken vara att karaktären Hannah var väldigt lätt att känna igen sig i, i alla fall för mig. Man fick läsa om att hon tyckte att det var svårt att komma in i gruppen. Ja, speciellt eftersom att hon själv tidigare inte haft något att göra med kristendom och en tro på gud. Det är mång gånger som man läser om huvudpersonens tvekande om det finns en gud? Såg de andra att hon faktiskt inte var kristen? All den där osäkerheten. Trots att man oftast i slutänden kommer fram till att det är man själv som inbillat sig något. En fråga som huvudpersonen också ställer sig är om ondska finns - kan man bära på den utan att veta om det? Mycket om vänska också. Hur ska den egentligen vara? Det finns nog väldigt mycket bra diskussioner som man skulle kunna ha med utgångspunkt i den här boken. Kanske ett väldigt bra läromedel i svenska?
Jag tyckte om boken, spännande och lättläst. Skulle tipsa 10-12 åringar och uppåt att läsa boken. Jag gav Lägret av Lena Ollmark en stark 3:a av 5 stjärnor i betyg!