Världen efter, Susan Ee - Bokrecension

Susan Ee är författaren till Penryn och tidernas slut-trilogin. Jag har läst första boken också och den överträffade mina förväntningar. Sam Raimi kommer att göra film av första boken, Änglafall. Han ligger tillexempel bakom Spider Man-filmerna.

Jag sa att första boken överträffade mina förväntningar. Handlingen i Änglafall var ju kortfattat att Penryns lillasyster Paige blev tillfångatagen och Penryn letade efter henne. Världen efter tar vid där första boken slutar. Vilket jag tror att jag gillar? Allt börjar med att Penryn befinner sig i knäet hos sin mamma i en pickup. Alla tror fortfarande att hon är död. Fast, Penryn är ju bara förlamad efter giftet från en skorpions gadd. Under bilfärden blir Penryn helt återställd och till slut måste hon röra på sig, så Penryn sätter sig upp. Alla blir väldigt förvånade, eller förvånade kanske är ett lite för svagt ord. Men föreställ er hur man skulle känna om någon plötsligt återuppstod från de döda. Paige har förvandlats till något, något som hon inte var tidigare, efter att hon hållits fången. Vad har Änglarna egentligen gjort med Penryns syster? Till slut kommer de fram till en tegelbyggnad som en gång i tiden varit en skola och skolan hette Palo Alto High School, dock oftast bara kallad för Paly High. Det är motståndsrörelsens läger. Penryn och hennes familj får sova i en historiesal på skolan. Det är alltså den här platsen som blir deras nya hem… Paige är hungrig men det är svårt att veta vad hon vill ha för mat. Penryn undrar hela tiden vad de Änglarna gjorde med henne syster? En dag är det några killar som ger sig på Penryn men Paige kommer till hennes hjälp, hon är ett morrande töcken som kastar sig över männen (står det i boken). Paige verkar brinna av hämnd och hunger? Ett tag senare får Penryn se sin syster kämpa under ett träd, rep är knutna kring systerns hals, handleder och vrister. Precis som ett vilddjur man lyckats fånga in. I samma veva så bestämmer sig en flock bevingade män med skorpionstjärtar att attackera och vild panik utbryter i gänget som samlats kring Penryn och hennes galna familj. Mitt i all uppståndelse så försvinner Pagie bort i skogen. Penryn måste än en gång leta upp sin syster.
Just den här handlingen tycker jag själv påminner mycket om förra boken, att Penryn måste leta upp sin syster. Paige går ju iväg frivilligt denna gång, men nja, lite för likt där. Jag tycker allt att det kunde varit en lite större skillnad.

Världen efter slutar i vilket fall som helst på ett fint sätt tycker jag. Penryn har återförenats med Raffe, som håller henne i sin famn när de flyger i takt med en skorpionsvärm. De flyger dit svärmen för dem. Bredvid åker Pagie på det som återstår av Beliel. Och Raffes gamla vingar är såklart med!

Jag tyckte om slutet bäst tror jag, då när Penryn och Raffe äntligen återförenas. I första boken var han ju med i hela boken, här fick Raffe vara med i slutet. Kanske en lite för lång inledning innan själva handlingen drog igång. Som med en hel del andra serier
så var helt enkelt första boken bäst. Men, hela serien är grym och jag ser framemot att läsa sista boken i trilogin om Penryn och tidernas slut också!