Glassvärdet, Victoria Aveyard - Bokrecension

Victoria är en fantasy-författare från USA. Aveyard föddes i East Longmeadow, Massachusetts. Hon blev känd för sin bok Red Qeen, eller Röd Drottning som den heter på svenska. Boken kommer också göras till en film!

På författarens egna blogg finns mer att läsa om henne: http://victoriaaveyard.blogspot.se/

Jag har läst Glassvärdet av Victoria Aveyard och det är andra boken i en trilogi. Bokens huvudperson heter Mare Barrow och man följer, och läser ur hennes perspektiv. Mares blod är rött vilket är färgen hos vanligt folk, men Mares förmåga att styra blixtrar har gjort henne till ett vapen som kungahuset försöker kontrollera. Kungahuset som består av kung Maven och Drottning Elara. I första boken läste man om Mare som kom in i kungahuset som en tjänsteflicka från början, men när hennes förmåga upptäcktes blev hon en del av kungahuset, därifrån hon sedan flydde. Hon flyr tillsammans med prins Cal (Mavens bror) och blodsvärnet. Andra boken tar vid direkt där första slutade! Mare Barrow fick en lista av sin gamla lärare och den vän som han också blev, Julian. Det var en lista över blandblod, människor som har silverförmågor trots att dem är röda. Mare och hennes allierade måste hitta dessa människor innan Maven gör det! I baksidestexten av Glassvärdet står det så här i slutet: Kommer hon att krossas av tyngden av de liv som upproret kostar? Eller har hon härdats för gott av allt svek och förräderi? Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den här boken, förklara och skriva ihop en bokrecension. När jag söker vidare på nätet hittar jag till den här bloggen och recensionen av Glassvärdet: http://fantastiskaberatterlser.blogspot.se/2016/07/glassvardet-av-victoria-aveyard.html Och ja, man får ju följa hur Mares tankar, handlingar och val går. Hennes inre konflikter helt enkelt! Sedan skriver också bloggen om kvinnliga karaktärer – den delen gillade jag och känner att jag känner igen mig i det och förstår. Hallå, det ser man ju faktiskt ganska mycket utav i många böcker. Tyckte det var värt att upp det också, tror att ni hittar till den delen i texten. Sedan vill jag också dela den här bokrecensionen: https://bokhuset.ax/2016/08/29/glassvardet/

Men för att återgå till bokrecensionen som jag försökte skriva. Jag älskade och älskar den här serien och vill bara läsa fortsättningen, ändå lyckas jag inte skriva ihop någon fantastisk recension. En spännande, fantastisk bok och Victoria Aveyard är grym! En del gånger får man ta hjälp av andra recensioner, stort cred!! Jag kan bara säga att ni vet när man inte vill att en bok ska ta slut? Jo, men precis så mycket tyckte jag om den här. Då kanske ni förstår hur mycket jag längtar efter fortsättningen! Jag tycker att alla ungdomar och tonåringar 10-12 och uppåt ska läsa Glassvärdet.